Розміри піддонів (палет): євро, фінських, американських, вітчизняних

Розміри піддонів (палет): євро, фінських, американських, вітчизняних

Без перевезення і зберігання товарів, вантажів і матеріалів сьогодні просто не обійтися. Для прискорення опрацювання вантажів, для поліпшення їхнього збереження були придумані спеціальні тари. Називаються вони піддони або палети. Але в кожній країні розмір палета свій і в разі міжнародних перевезень треба використовувати ті, які в ходу в конкретній країні.

Що таке палета, з яких матеріалів виготовляється

Палета – піддон для перевезення вантажів. Тобто різниці між поняттями палета і піддон немає. Палет – транслітерація англійської Pallet, яку використовують в англомовних країнах. Тому й плутаємося весь час у написанні – палет чи паллета: слово запозичене і чітких правил поки що не придумали.

Прототип піддону або палети був розроблений у другій половині минулого століття. Перевозити стали дедалі більше вантажів, навантаження і вивантаження яких займало багато часу, оскільки вони мали різні розміри, складно було їх розміщувати і зберігати. Необхідно було прискорити процес і якимось чином стандартизувати. Комусь і спала на думку думка використовувати однакові піддони, на які встановлюються вантажі. Це значно прискорило транспортування і складування. Крім того, менше стало пошкоджень вантажу – піддон твердий і оберігає від ударів.

Поширені стандарти палет

Загалом, поступово застосування палет або піддонів у вантажоперевезеннях і зберіганні стало нормою. Розмір палета стандартизований, але стандартів є кілька. Для перевезень Європою застосовують європейські палети, їх називають ще європалети, європіддони.

Поширені стандарти палет

Для Фінляндії є свої норми – FIN палети або фінпалети. Є також американський і азіатський стандарти. Усередині нашої країни діють європейскі стандарти.

Матеріали для палет

Найчастіше палети будь-якого типу роблять із дерева, причому деревина не будь-яка. Для європалет застосовують тільки сортову деревину 2-3 сорту, вологістю не вище 24%. Приблизно такі ж вимоги і для фінських, американських та азіатських. За російським стандартом застосовують деревину різних сортів. Від її якості залежить сортність піддону. Роблять піддони з сосни, ялини, вільхи, берези, осики.

які є матеріали для палет піддонів

Є ще палети із пластику та металу. Пластикові палети/піддони зручні тим, що їх легко очищати, піддавати санобробці. Вони служать довше дерев’яних, але набагато дорожче. Металеві палети роблять зі сталі та алюмінію. Вони, звісно, в рази міцніші за дерев’яні та пластикові, але ціна їх чимала. Їх застосовують у приміщеннях із високою температурою, а також для переміщення вантажів усередині підприємства. Решта піддонів значно швидше виходять з ладу, тому іноді вигідніше вкластися в металеві піддони й експлуатувати їх роками, а не постійно закуповувати/робити нові.

Для перевезення і складування легких вантажів застосовуються картонні палети. Є також маломірні – міні. Їх застосовують або всередині підприємства, або для перевезення малогабаритних виробів.

Конструкція і розмір європалета (EUR)

Взагалі, в Європі в ходу кілька розмірів палет, але найчастіше застосовуються так звані “стандартні”. Розмір європалети цього типу в міліметрах – 1200*800*144 мм, вага європіддону до 35 кг. Завантажити можна до 600 кг.

Конструктивно європіддон складається з верхнього і нижнього настилу, що складається з п’яти дощок: двох вузьких – шириною 100 мм і трьох широких – 145 мм, товщина дощок – 22 мм. Широкі розташовані по краях і в середині, вузькі між ними.

Конструкція і розмір європалета (EUR)

Два настили з’єднуються за допомогою відрізків бруса (застосовують ще МДФ) – шашечок. Їхні розміри – 100*145*78 мм. Вони забезпечують простір для введення вантажної платформи вилочного навантажувача.

Шашечки розташовують по три в ряду на відстані 382,5 мм одна від одної. Три штуки шашечок з’єднуються дошками нижнього настилу в один ряд. Для нижнього настилу потрібно дві вузькі дошки (перший і останній ряд) і одна широка. Відмінність їх від матеріалу для верхнього настилу – наявність фаски для легшого введення вантажної платформи. По краях на європалеті фаска має бути обов’язково.

Ряди між собою з’єднуються проміжними планками. Параметри цих дощок – 145*22 мм і довжиною 800 мм. Вони формують з рядів прямокутну платформу і служать опорою для укладання верхнього настилу.

Габарити європалета типу "розмір" і "стандарт". У кожному варіанті розмір палета однаковий, відрізняються "шашечки"

Габарити європалета типу “розмір” і “стандарт”. У кожному варіанті розмір палета однаковий, відрізняються “шашечки”

Цей тип європалет називають “стандарт”. Є ще євро розмір. Він відрізняється меншими розмірами шашечок, відповідно, має меншу вантажопідйомність – до 400 кг.

Маркування палет євро зразка

Ще кілька слів варто сказати про маркування. Для позначення стандарту на кутовій шашечці випалюють клеймо: слово EUR, укладене в овал. На інших шашках теж стоїть маркування. Там відображається інформація про виробника, серію, номер партії, про проходження санобробки. Дерев’яна тара без обробки митницю не проходить.

Фінські палети: розміри, вага, вантажопідйомність

Ще один стандарт, який набув широкого поширення: фінський палет. Його розмір – 1000*1200*145 мм. Тобто, палета Fin “глибша” – більша за шириною. Орієнтовна вага – 15-20 кг.

Фінські палети: розміри, вага, вантажопідйомність

Верхній настил складається із семи дощок. Дошки широкі й вузькі, але їхня ширина 100 і 120 мм відповідно. Товщина така ж – 22 мм. Формується верхній настил у такому порядку: широка, дві вузьких, широка, дві вузьких, широка. Шашечки для фінського палета мають розмір 100*100*78 мм. Вони також встановлюються в три ряди і з’єднуються дошками нижнього настилу: по краях вузькі, в центрі широка. Зверніть увагу, на кутах фінпалета обов’язково мають бути зняті фаски.

Фінські палети: розміри, вага, вантажопідйомність

Фінські палети також обов’язково маркуються. Ставлять клеймо FIN, укладене в прямокутну рамку. На решті ніжок також стоїть клеймо, в якому вказано виробника, дату виробництва і номер партії. Також ставиться клеймо про проходження бактеріальної обробки (колосок).

Розмір американського палета

Нові габарити американського палета встановлені нещодавно – у 2012 році. Розмір – 1200*1200*150 мм. Взагалі, в Північній Америці в ходу близько десятка типів палет. Є односторонній і двосторонній різновиди. В односторонньому, як і в інших, нижній настил лише кілька дощок. У двосторонньому нижній і верхній настил однакові. Двосторонній піддон можна перевертати будь-яким боком. Вага американських палет не нормується, але в середньому, порожній односторонній палет важить 15-25 кг, двосторонній – до 40 кг. Навантажити можна до 1200 кг.

Розмір американського палета

За американським стандартом під час виготовлення палет може використовуватися така деревина: сосна, тополя, вільха, осика. Причому, найтонші елементи не можуть бути меншими за 6 мм. Дошки збиваються цвяхами. Відрізнити американський палет можна не тільки за розміром, а й за видом проміжних стійок. Це не “шашечки”, а дошка з вирізами (23 см) під лапу вилочного навантажувача.

Розміри піддону за американським стандартом

Якщо говорити про конструкцію, то верхній настил піддону американського зразка складається з 7 дощок, нижній з трьох (для однонастильного) або семи – для двонастильного. Точна ширина дощок не нормується, але не може бути меншою за 100 мм. Якщо подивитися на креслення, найчастіше по краях використовують широку дошку – близько 140-150 мм завширшки. Всі інші йдуть однакові. Аналогічна картина спостерігається і для нижнього настилу: по краях дві широкі дошки, три вузькі в центральній частині.

Піддони за українськими стандартами

Нині у нас на території діють два нормативи: ДСТУ 1557-87 і ДСТУ 1557-84. Перший визначає тільки розмір дерев’яного піддону. За нормативом 1557-84 є два варіанти розмірів тари для складування і вантажоперевезень:

1200*800 мм. Цей розмір палета відповідає євростандарту.
1200*1000 мм. Аналог фінського.

Максимально допустиме відхилення від зазначених розмірів – 5%. Площа нижнього настилу може бути на 40% меншою за площу верхнього. Визначається також сортність і вологість використовуваної деревини: може застосовуватися перший і другий, а також вищий сорт. Максимальна вологість деревини – 22%. Інших вказівок щодо конструкції та пиломатеріалів немає. Тож кожен виробник може діяти тут як хоче, важливо дотриматися зовнішнього розміру палета.

Піддони за українськими стандартами

Сортність палет/піддонів

Палети будь-якого типу бувають одноразовими і багаторазовими.

  1. Одноразові розбираються після використання.
  2. Багаторазові (багаторазові) дерев’яні палети ділять за сортами залежно від циклів використання і загального стану.

Є три сорти дерев’яних палет:

  • Вищий сорт. Це дерев’яні майданчики нормального світлого кольору, без пошкоджень, відколів і тріщин. В експлуатації були не більше 3-х разів.
  • Перший сорт. Стан близький до вищого, але не обмежується кількість відпрацьованих циклів. Окремо наголошується на неприпустимості пошкоджень і слідів ремонту.
  • Другий сорт. Деревина може бути темною, мати сліди забруднень. Можуть бути тріщини і відколи, але не більше ніж 3*30 см. До цієї ж категорії відносять палети після ремонту.

На внутрішньому ринку допускається використання тари будь-якого сорту. Для перевезень за кордон потрібне уточнення, якого сорту тара може пройти контроль. Однозначно можна сказати, що сертифікована, з клеймом і така, що пройшла санітарну обробку. Решта вимог залежно від країни, але зазвичай вимагають тільки нові або в крайньому разі вищого ґатунку

Сортність палет/піддонів

Вантажопідйомність палет і правила розміщення вантажів на них

Сьогодні склалася дивна ситуація: можливі навантаження на палети і піддони не визначені. Кожен виробник виставляє власну цифру. З одного боку, гарантувати якусь певну цифру складно, оскільки деревина може застосовуватися різна. Також може бути різним вантаж. Маса може бути розосереджена по всій площі вантажного майданчика, а може бути точковою. При точковому навантаженні, ясна річ, маса має бути меншою.

Якщо слідувати ГОСТам радянських часів, максимальне навантаження на піддон – до 1000 кг. Під час реальних випробувань встановлено, що можна складати і перевозити до 1500 кг. Але під час перевезень не допускається перевантаження автотранспорту. Так що більше 700-800 кг все одно не вантажать.

При встановленні вантажів на палети/піддони мають дотримуватися правил:

  • Розподіляти вантаж треба рівномірно по всій площі і добре скріплювати між собою.
  • Краї палети можуть бути вільними, але вантаж при цьому має бути розміщений симетрично щодо центру. Кожен ряд коробок має бути окремо прикріплений до піддону шпагатом або вантажними стрічками.
  • Якщо розміри вантажу перевищують розміри стандартних палет, краї не повинні виступати за межі тари більше ніж на 2 см.
  • При укладанні коробок прямокутної форми, краще ряди складати в шаховому порядку (як при кладці цегли). Інакше при висоті стопки від 1 метра вантаж розсипається.

У такому вигляді зазвичай надсилають вантажі

У такому вигляді зазвичай надсилають вантажі

Загальний порядок пакування такий: вантаж розставляється, скріплюється обв’язками, фіксується до палети. Потім замотується поліетиленовою плівкою або іншим матеріалом, який перешкоджає зміщенню вантажу. Можуть встановлюватися куточки, які теж обмотуються плівкою. Вони служать для додаткової страховки зміщення вантажів під час транспортування. Обв’язаний пакет фіксується пластиковими стяжками до платформи.

Стретч-худ пакування. Упаковка товарів на піддонах.

Сподобалась стаття? Поділіться з друзями:
Залишити відповідь

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: